انواع روغن موتور با قیمت مناسب

 انواع روغن موتور با قیمت مناسب

انواع روغن موتور با قیمت مناسب را می‌توان آن را بر اساس فاکتورهای مختلفی، دسته‌بندی کرد. یکی از رایج‌ترین انواع روغن موتور با قیمت مناسب، بر اساس گرید آن است که به مونو گرید و مالتی گرید تقسیم می‌شود. ضمن اینکه از نظر ساختار نیز شامل مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک و همچنین روغن فلاشینگ است.

روغن مینرال

روغن مینرال یا پایه معدنی یا ارگانیک، ساده‌ترین نوع روغن موتور است که از نفت خام تهیه می‌شود. این روغن فاقد افزودنی‌های خاص است و ممکن است تک درجه یا چند درجه نیز باشد.

روغن نیمه سنتتیک

این نوع روغن ترکیبی از روغن مینرال با یک سری افزودنی‌هاست. این روغن نه به کاملی روغن تمام سنتتیک است و نه به‌سادگی مینرال. افزودنی‌های این روغن باعث می‌شود تا در دمای بالا و شرایط سخت مثل دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری در برابر گرمای ناشی از کار زیاد داشته باشد.

روغن فلاشینگ

این نوع روغن اصلا برای روانکاری به کار نمی‌رود و در واقع مایعی برای تمیزکاری موتور است. وقتی به علت لجن گرفتن پیشرانه، نیاز است تا آن را تمیز کنیم، از روغن فلاش استفاده می‌شود. ضمن اینکه وقتی قرار است نوع روغن از نظر مینرال، نیمه سنتتیک یا تمام سنتیتک تغییر کند، از روغن فلاش استفاده می‌شود تا باقیمانده روغن قبلی به طور کامل از موتور تخلیه شود. بر طبق دستورالعمل این نوع روغن، باید بعد از اضافه‌کردن به موتور و کارکرد پیشرانه در حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه در حالت درجا، کل روغن را تخلیه کرد. بهتر است در زمان استفاده با کارشناس خودرو یا مکانیک ماهر، مشورت شود.

روغن موتور تک درجه

گرانروی روغن که در اصطلاح عموم به نام درجه روغن نیز شناخته می‌شود، معرف و بیانگر مقدار سفتی و مقاومت روغن در برابر جاری‌شدن است. روغن تک درجه یا مونو گرید که معمولا گرانروی آن بین ۱۰ تا ۵۰ است، فقط یک درجه و گرانروی دارد و برای موتورهای دوزمانه و پیشرانه‌های قدیمی، موتورهای صنعتی مثل سم‌پاش، موتور آب و… مناسب است.

روغن موتور چند درجه ای

انواع روغن موتور با قیمت مناسب برای یک بازه گرمایی ساخته شده‌اند و به همین خاطر با تغییر دمای موتور در حین کارکرد، مقدار مشخص و مناسبی از گرانروی خود را حفظ می‌کنند و باعث می‌شود تا روغن از مقدار مشخصی سفت‌تر یا روان‌تر نشود و در نتیجه روانکاری خود را با تغییر دمای پیشرانه، به نحو مطلوبی حفظ کند. برای نمایش این فاکتور از دو عدد در دو طرف حرف W استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به 5w30 و 10w40 و… اشاره کرد.

 

ویژگی های انواع روغن موتور با قیمت مناسب

  • روغن موتور مناسب برای خودرو باید با گرانروی توصیه‌شده از سوی خودروساز، مطابقت داشته باشد.
  • همچنین کیفیت روغن که با استاندارد API نشان داده می‌شود، باید مطابق با توصیه و سفارش شرکت سازنده خودرو باشد.
  • روغن را نه بیشتر و نه کمتر از حجم استاندارد، داخل موتور نریزیم.
  • بهتر است حداکثر در هر دو مرحله تعویض روغن، فیلتر روغن موتور را نیز تعویض کنیم. البته خودروسازان براساس نوع پیشرانه و تکنولوژی فیلتر موتور، ممکن است دستورالعمل دیگری نیز داشته باشند.
  • حتما از روغن‌های شناخته‌شده و باکیفیت استفاده کنیم و همچنین روغن را از مراکز معتبر بخریم تا گرفتار روغن موتورهای تقلبی نشویم.
  • اگر برای پیشرانه، روغن از نوع مینرال یا سنتتیک یا نیمه سنتتیک سفارش داده شده است، حتما همان نوع مخصوص را تهیه کنیم.
  • فراموش نکنیم که افزایش کیفیت روغن مورداستفاده، می‌تواند امتیازاتی داشته باشد. اما کاهش میزان آن، مشکلاتی را در پیش دارد که برای خودروهای امروزی با پیچیدگی‌های بالا، خطرساز است.
  • ضمن اینکه در بسیاری از مواقع مثل پیشرانه‌های ساده و با فناوری قدیمی، ارتقای روغن به نیمه سنتتیک یا تمام سنتیتک که مورد نیاز خودرو نیست، فقط هزینه را افزایش می‌دهد و بهتر است به جای این کار، روغن را در سررسیدهای کوتاه‌تری تعویض کنیم.
  • همچنین بهتر است برای کاهش هزینه، از روغن‌هایی که سازنده برای آن، کارکردهای بیشتری اعلام کرده است، استفاده کنیم.

 انواع روغن موتور با قیمت مناسب

 

اشتراک گذاری

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *