روغن موتور اصل

روغن موتور اصل نقشی حیاتی در کارکرد درست و دوام موتور خودرو دارد. این سیال با کاهش اصطکاک درون موتور، انتقال حرارت، جمع‌آوری ذرات و جلوگیری از خوردگی و سایش قطعات، از موتور محافظت می‌کند. برای هر خودرو باید روغن موتور اصل مناسب و با کیفیت انتخاب کرده و در بازه‌های معین آن را تعویض کنیم. متاسفانه روغن موتور تقلبی در بازار وجود دارد و ممکن است هنگام تعویض در دام چنین روغن‌هایی بیفتیم. با این حال تشخیص روغن موتور تقلبی کار خیلی سختی نیست و با رعایت برخی نکات می‌توانیم خیال خود را از بابت خرید روغن اصلی راحت کنیم.

تشخیص روغن موتور اصل قبل خرید

تشخیص روغن موتور اصل پیش از خرید یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. روغن موتور اصل با روغن موتور تقلبی در بسیاری از ویژگی‌ها متفاوت است. برای تشخیص روغن موتور اصل، باید به موارد زیر دقت کرد.

توجه به قیمت روغن موتور

قبل از خرید روغن موتور اصل، اگر به دنبال برند و گزینه‌ای خاص هستید، با جستجو در اینترنت و یا پرسش از چند فروشگاه، قیمت حدودی آن را پیدا کنید. بدیهی است که اگر فروشگاهی نوع مشخصی از یک روغن موتور را با قیمتی خیلی پایین‌تر از حد میانگین عرضه کرد، اصل بودن آن زیر سوال می‌رود. به‌طور کلی نباید به خاطر اندکی صرفه‌جویی مالی، به سمت روغن موتوری رفت که احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. این نوع صرفه‌جویی، ممکن است به خرابی موتور، تحمیل هزینه‌های سنگین و در نهایت تنبیه شدید راننده منجر شود!

مشورت با تولیدکنندگان معتبر

بهتر است قبل از خرید روغن موتور اصل، با تولیدکنندگان معتبر و رانندگان با تجربه در این زمینه صحبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از کیفیت و مناسب بودن روغن موتور مطمئن شوید. به عنوان یک نکته مهم از فروشندگانی که سعی دارند با سخنان بی‌منطق و بدون دلیل، شما را به خرید یک روغن موتور خاص ترغیب کنند، دوری کنید. اگر متوجه شدید که فروشنده‌ای به سوالات شما پاسخ مناسب نمی‌دهد و فقط برای فروش روغن موتور خود پافشاری می‌کند، بهتر است هر چه سریع‌تر آن فروشگاه را ترک کنید.

تامین کننده

اعتبار تامین‌کننده از مهمترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید روغن موتور توجه کرد. متاسفانه برخی از افراد سودجو با استفاده از روغن‌های ضایعاتی و مخلوط کردن آنها با روغن‌های جدید، اقدام به تولید جنس نو می‌کنند.

این نوع روغن‌ها ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر موتور شوند. از این رو پیش از خرید روغن موتور، حتما سابقه و شهرت تامین‌کننده را بررسی کنید و از مغازه‌ها و فروشگاه‌های نامشخص و نامعتبر خرید نکنید.

بسته بندی و ظاهر قوطی

روغن موتور اصل دارای بسته‌بندی مناسب و محکم است. قوطی روغن نباید دارای خط و خش، شکاف، پارگی یا نشتی باشد. همچنین نوع نوشته‌ها، لوگوها و درپوش باید مطابق با نمونه اصلی باشند. برای این کار بهتر است با مراجعه به وبسایت شرکت سازنده، نسبت به نوع قوطی، شکل بسته‌بندی، لوگوها و فونت‌ها آشنا شوید.

برچسب

برچسب‌های موجود روی قوطی یا ظرف روغن موتور باید دارای اطلاعات کامل و صحیح باشند. به عنوان مثال نام تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضا، شماره سریال، استانداردهای کیفی و نوع روغن برخی از اطلاعاتی هستند که باید روی یک قوطی یک روغن موتور اصل درج شوند. بد نیست بدانید به‌طور کلی روغن موتور شامل سه دسته روغن مصنوعی، معدنی و ترکیبی می‌شود.

فویل

دهانه ظروف پلاستیکی روغن موتور اصل دارای یک فویل نازک است. این فویل باید به طور یکنواخت و محکم بر روی دهانه ظرف چسبیده باشد. وجود این فویل نشان می‌دهد که ظرف در کارخانه پلمپ شده. هر گونه صدمه، پارگی و شکاف روی سطح یا حاشیه‌های این فویل می‌تواند نشانه‌ای از پر شدن ظرف در خارج از کارخانه و توسط افراد سودجو باشد.

لکه گیری

از روش‌های ساده و موثر برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی استفاده از لکه‌گیری است. برای این کار، باید یک یا چند قطره روغن موتور را روی کاغذ بریزید. روغن موتور اصل، لکه‌ای با حاشیه‌های صاف و بدون پرز دارد، در حالی که روغن موتور تقلبی، لکه‌ای با حاشیه‌های نامنظم و پرزدار دارد. علاوه بر این، رنگ لکه روغن موتور اصل، شفاف و زرد است، در حالی که رنگ لکه روغن موتور تقلبی، تیره و قهوه‌ای است. با استفاده از این روش ساده، می‌توانید به راحتی روغن موتور خود را بررسی کنید و از خرید نمونه‌های تقلبی جلوگیری کنید.

روغن موتور اصل

 

اشتراک گذاری

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *