فیلتر ایرانی وخارجی

 فیلتر ایرانی وخارجی هوا

فیلتر ایرانی وخارجی هوا از مواد سلولزی، کتان و اسفنج ساخته شده است. این فیلتر در ورودی هوا به محفظه موتور قرار گرفته است تا هوای وارد شده به موتور را تمیز کند و اجازه ندهد که ذرات گرد و غبار وارد موتور شود. فیلترها باید در زمان‌های معینی تعویض شوند و این زمان با توجه به محیط جغرافیایی و بالا یا پایین بودن آلاینده‌های هوا متفاوت است و آلاینده‌ها روی عمر آنها تاثیر گذارند. هنگامی که فلیتر هوای خودرو دچار مشکل شود با علایمی که در ادامه می‌آید مشخص می‌شود، این علایم عبارتند از:

  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • پایین آمدن سرعت خودرو
  • بالا رفتن مصرف سوخت

این علایم نشان دهنده کثیف بودن فیلتر هوا است و باید نسبت به تعویض و یا تمیز کردن آن اقدام کرد. همانطور که گفته شد زمان تعویض فیلتر هوا به موقعیت جغرافیایی که در آن رانندگی می‌کنید ارتباط دارد و از آنجایی که فیلتر هوا جزو قطعات مصرفی خودرو به شمار می‌رود بهتر است که هر ۵ هزار کیلومتر تعویض شود البته بهتر است که تا رسیدن به ۵ هزار کیلومتر این قطعه دوباره تمیز شود.

همچنین یک فیلتر هوای دیگر در کابین وجود دارد تا هوای وارد شده از فن به داخل کابین را تمیز کند. معیوب بودن فیلتر هوای کابین با علایم زیر همراه است؛

  • بوی نامطبوع از دریچه‌های هوا وارد خودرو شود
  • شنیده شدن صدای اضافه از فن خودرو
  • جریان ورودی هوا از دریچه‌ها کاهش پیدا می‌کند

فیلتر‌های هوا قبل از تعویض قابلیت تمیز شدن دارند و می‌توان آن را دو یا سه بار تمیز کرد که این کار با پارچه نمناک و یا دستگاه مکش انجام می‌گیرد.

 فیلتر ایرانی وخارجی روغن

جنس فیلتر روغن موتور به طور معمول از سلولز است. این فیلتر از ورود گرد و غبار،‌ روغن فاسد و آلوده و ذرات فلزی به اجزای داخلی موتور جلوگیری می‌کند اگر فیلتر روغن به درستی کار نکند عملکرد اجزای موتور دچار اختلال می‌شود و ممکن است مانع از حرکت خودرو شود. اگر فیلتر روغن مشکل داشته باشد صداهای غیر عادی از موتور شنیده می‌شود. همچنین اگر فیلتر روغن معیوب باشد هنگامی که با گیج (میله اندازه گیری روغن ماشین) روغن را اندازه‌گیری می‌کنید در روغن دانه‌هایی مانند شن به رنگ سیاه و سفید دیده می‌شود. نشانه دیگری که از معیوب بودن این قطعه مهم خبر می‌دهد روشن شدن چراغ هشدار دهنده روغن است. بهتر است به جای تمیز کردن فیلتر روغن آن را تعویض کنید تا روغن بدون ناخالصی به موتور وارد شود. زمان تعویض این فیلتر به روغنی که استفاده می‌شود بستگی دارد؛ برای مثال زمانی که از روغن موتور ۵ هزار کیلومتری استفاده شود، فیلتر آن باید بعد از طی ۱۰ هزار کیلومتر تعویض شود و در صورتی که از روغن ۲۰ هزار کیلومتری استفاده شود با هر تعویض روغن فیلتر آن نیز باید تعویض شود.

چرا باید فیلتر ایرانی وخارجی را به موقع تعویض کرد؟

به تعویق‌انداختن تعویض فیلتر ایرانی وخارجی هوا نقش مخربی در خودرو دارد؛ چرا که با نرسیدن هوای کافی به سیستم احتراق، مصرف سوخت تا 25 درصد افزایش یافته و راندمان عملکرد خودرو نیز به‌شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین، تأثیر تعویض به‌موقع فیلتر هوا در عملکرد مطلوب خودرو و سالم نگه‌داشتن موتور آن، بر همگان آشکار است؛ اما باید توجه کنید که چه نوع فیلتر هوا برای خودروی شما مناسب است.

 فیلتر ایرانی وخارجی خودرو و عملکرد آن

پیش از آنکه انواع فیلتر ایرانی وخارجی را معرفی کنیم، لازم است تأثیر آن در خودرو را بررسی کنیم؛ فیلتر ایرانی وخارجی جهت جلوگیری از آسیب‌دیدن قطعات و اجزای داخلی موتور، در برابر ورودی هوا قرار می‌گیرد و با نگه‌داشتن ذرات گردوغبار و برخی آلاینده‌های دیگر در خود، هوای تمیز را به سمت موتور خودرو هدایت می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید، محرک خودرو، موتور آن است که عملکرد درست موتور نیز به موفق‌بودن عملیات احتراق وابسته است؛ به‌گونه‌ای که هرچه هوای پاک‌تر و بیشتری وارد محفظه شود، فرایند احتراق کامل‌تر بوده و عملکرد موتور بهتر خواهد بود؛ به همین جهت وجود فیلتر هوای سالم در خودرو بسیار ضروری جلوه می‌کند؛ زیرا ناقص بودن فرایند احتراق به‌مرورزمان، نقصی جدی در اصلی‌ترین قطعة خودرو، یعنی موتور، ایجاد می‌کند. حال که دریافتید فیلتر هوا چگونه بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد، لازم است نسبت به انواع آن نیز شناخت کافی پیدا کنید.

 فیلتر ایرانی وخارجی

اشتراک گذاری

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *