خرید اینترنتی روغن موتور
خرید اینترنتی روغن موتور

روغن موتور اصل

تشخیص روغن موتور اصل قبل خرید

تشخیص روغن موتور اصل پیش از خرید یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. روغن موتور اصل با روغن موتور تقلبی در بسیاری از ویژگی‌ها متفاوت است. برای تشخیص روغن موتور اصل، باید به موارد زیر دقت کرد.

توجه به قیمت روغن موتور

قبل از خرید روغن موتور، اگر به دنبال برند و گزینه‌ای خاص هستید، با جستجو در اینترنت و یا پرسش از چند فروشگاه، قیمت حدودی آن را پیدا کنید. بدیهی است که اگر فروشگاهی نوع مشخصی از یک روغن موتور را با قیمتی خیلی پایین‌تر از حد میانگین عرضه کرد، اصل بودن آن زیر سوال می‌رود. به‌طور کلی نباید به خاطر اندکی صرفه‌جویی مالی، به سمت روغن موتوری رفت که احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. این نوع صرفه‌جویی، ممکن است به خرابی موتور، تحمیل هزینه‌های سنگین و در نهایت تنبیه شدید راننده منجر شود!

روغن موتور اصل نقشی حیاتی در کارکرد درست و دوام موتور خودرو دارد. این سیال با کاهش اصطکاک درون موتور، انتقال حرارت، جمع‌آوری ذرات و جلوگیری از خوردگی و سایش قطعات، از موتور محافظت می‌کند. برای هر خودرو باید روغن موتور اصل مناسب و با کیفیت انتخاب کرده و در بازه‌های معین آن را تعویض کنیم. متاسفانه روغن موتور تقلبی در بازار وجود دارد و ممکن است هنگام تعویض در دام چنین روغن‌هایی بیفتیم. با این حال تشخیص روغن موتور تقلبی کار خیلی سختی نیست و با رعایت برخی نکات می‌توانیم خیال خود را از بابت خرید روغن موتور اصل راحت کنیم.

تامین کننده

اعتبار تامین‌کننده از مهمترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید روغن موتور اصل توجه کرد. متاسفانه برخی از افراد سودجو با استفاده از روغن‌های ضایعاتی و مخلوط کردن آنها با روغن‌های جدید، اقدام به تولید جنس نو می‌کنند.

این نوع روغن‌ها ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر موتور شوند. از این رو پیش از خرید روغن موتور، حتما سابقه و شهرت تامین‌کننده را بررسی کنید و از مغازه‌ها و فروشگاه‌های نامشخص و نامعتبر خرید نکنید.

تولیدکنندگان روغن موتور اصل، توجه زیادی به کیفیت بسته‌بندی و محتوای محصولات خود دارند و از اشتباهات دستوری و هجی در آنها اجتناب می‌کنند. اما تولیدکنندگان روغن موتور تقلبی اغلب برای کاهش هزینه‌ها، از بسته‌بندی‌های ارزان‌تر و محتوای کم‌کیفیت‌تر استفاده می‌کنند که ممکن است شامل اشتباهات دستوری و هجی نیز باشد. برخی از این اشتباهات عبارتند از غلط املایی نام یا برند روغن موتور، استفاده از کلمات یا عبارات نادرست یا غیرمعمول، درج اشتباه تاریخ تولید یا انقضا، استفاده از فونت یا رنگ غیرمعمول و عدم وجود اطلاعات مهم مانند شماره سریال یا شماره شناسایی محصول.

روغن موتور تقلبی

روغن موتور تقلبی، روغنی است که با استفاده از مواد بی‌کیفیت و بدون رعایت استانداردهای لازم تولید می‌شود. این روغن‌ها از مواد اولیه ارزان‌قیمت و مواد افزودنی بی‌کیفیت ساخته می‌شوند و فاقد خواص و ویژگی‌های روغن موتور اصل هستند.

انتخاب روغن‌موتور اصل
روغن‌موتور اصل باید براساس تکنولوژی به کار رفته در پیشرانه خودرو، میزان فواصل قطعات و ساختمانی موتور، قدرت تولیدی قوای محرکه، مواداولیه به کاررفته در پیشرانه و دما کاری آن انتخاب شود. از این رو مالکان خودروها باید براساس توصیه خودروساز که در دفترچه راهنمای خودرو روغن موتور اصل مناسب را مشخص کرده، باید استفاده شود.

انواع روغن موتور براساس نوع تولید

روغن موتور از نظر نوع تولید به سه دسته مهم تقسیم می‌شود. امروزه با پیشرفت مهندسی خودرو، روغن موتورهای بسیار کارآمدتری به بازار عرضه شده‌اند. سه نوع اصلی روغن موتور عبارت‌اند از:

۱روغن موتور تمام سنتتیک

این نوع روغن موتور به‌طورکامل در آزمایشگاه و با مواد شیمیایی تولید می‌شود. ازآنجاکه این روغن سبب می‌شود موتور با بالاترین توانی که دارد کار کند و عملکردی بهینه داشته باشد، مسلما راندمان مصرف سوخت خودرو را افزایش خواهد داد. از همه مهم‌تر این روغن موتور دیرتر کارآیی خود را از دست می‌دهد و بنابراین مجبور نیستید زودبه‌زود آن را عوض کنید. اگر قبلا هر ۴،۸۲۸ کیلومتر (۳۰۰۰ مایل) باید روغن را تعویض می‌کردید، با این روغن شاید تا بیش‌از ۱۱ هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض روغن نداشته باشید.

جنبه منفی این روغن موتور فقط گران‌تر بودن آن نسبت به سایر روغن‌هاست. البته ممکن است برای برخی از وسایل‌نقلیه مناسب نباشد و باعث لغزندگی بیش‌ازحد اجزای متحرک موتور شود.

روی بطری روغن تمام سنتتیک عبارت Full synthetic نوشته می‌شود. اگر هم این کلمه را ندیدید، همین‌که رتبه SAE آن مطابق جدول زیر باشد، یعنی روغن تمام سنتتیک است.

تمام سنتتیک ویژگی‌ها
0W-30 صرفه‌جویی در هزینه سوخت
0W-40 افزایش عملکرد و قدرت موتور
۵W-40 ۱. اطمینان به محافظت از موتور دربرابر ساییدگی و ایجاد رسوبات

۲. روشن‌ کردن راحت موتور در هوای سرد و گردش سریع در دمای بسیار پایین

۳. بهبود سرعت اجزای متحرک موتور

 ۲روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن موتور نیمه سنتتیک، ترکیبی از روغن موتور معمولی و روغن سنتتیک است. این روغن از اجزای متحرک موتور به‌خوبی محافظت می‌کند و بسیار بهتر از روغن موتور مینرال (معدنی) است. بااین‌حال همه مزایای روغن موتور تمام سنتتیک را ندارد. با این روغن، حداقل ۱۰ دقیقه پس از استارت باید صبر کنید تا موتور گرم شود.

ازنظر قیمتی این روغن موتور به‌اندازه روغن تمام سنتتیک گران نیست.

نکته: گاهی ممکن است روی بطری‌های روغن نیمه سنتتیک، به‌جای Semi synthetic عبارت synthetic blend را نوشته باشند. جدول زیر ویژگی‌ها و رتبه‌بندی درجه ویسکوزیته این روغن را نشان می‌دهد.

نیمه سنتتیک ویژگی‌ها
۵W-30 محافظت بهتر از موتور
۱۰W-40 محافظت بهتر در ۱۰ دقیقه اول پس از استارت زدن
۱۵W-40 ۱. کاهش ساییدگی اجزای موتور سه‌برابر بهتر از روغن‌های معمولی است

۲. فواصل تعویض روغن را طولانی‌تر می‌کند

۳روغن موتور معمولی

پایه این روغن موتور نفت‌خام است و از ترکیب روغن‌های پایه هیدروکربن‌ها، پلی اینترنال الفین و پلی آلفا الفین‌ها تولید می‌شود. شاخص رتبه‌بندی SAE آنها ۱۰W-40 و ۱۵W-40 است.

این روغن موتور از سایر روغن‌ها ارزان‌تر است و ابتدایی‌ترین معیارهای محافظت از موتور را رعایت می‌کند. بیشتر برای خودروهایی‌که موتور آنها طراحی ساده‌ای دارد یا برای آب‌بندی موتور خودروی صفر مناسب است. این روغن نمی‌تواند در سرمای شدید به‌طورکامل از موتور محافظت کند و در دمای بسیار بالا هم کارآیی خود را سریع‌تر از دست می‌دهد. علاوه‌برآن، باید تقریبا هر ۴۰۰۰ کیلومتر یک‌بار روغن را تعویض کنید که واقعا به‌صرفه نیست.

روغن موتور اصل

اشتراک گذاری

در whatsapp به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *